ELS CLUBS NO SÓN DELS SOCIS
Agraeixo quan les lliçons que rebo a la universitat tinguin un vessant realista
sense xifres i denominacions socials inventades. Aquesta setmana hem fullejat
la memòria econòmica del Futbol Club Barcelona. Les dades, teòricament objectives,
són auditades per la companyia Deloitte. És innegable que el futbol mou molts
diners i moltes passions, però m’ha semblat interessant discutir el següent
requadre (disculpeu la mala qualitat):
DISTRIBUCIÓ DE LA XIFRA NETA DE NEGOCIS DEL F.C.BARCELONA (2013 - 2014) | |||||
INGRESSOS | ACTIVITATS | Xifres en milers d'euros | Xifres en pecentatge | ||
30/06/2014 | 30/06/2013 | 30/06/2014 | 30/06/2013 | ||
Per competicions | Futbol | 64.244 | 65.527 | 14,67% | 14,70% |
Bàsquet | 1.183 | 1.621 | 0,27% | 0,37% | |
Handbol | 76 | 3 | 0,02% | 0,00% | |
Hockey | 10 | 3 | 0,00% | 0,00% | |
Altres seccions | 114 | 190 | 0,03% | 0,05% | |
Per socis | - | 19.186 | 19.644 | 4,38% | 4,41% |
Per abonats | - | 32.058 | 30.532 | 7,32% | 6,85% |
Per retransmissions i drets televisius | - | 160.876 | 161.669 | 36,74% | 36,27% |
Per comercialització i publicitat | - | 160.162 | 166.474 | 36,57% | 37,35% |
TOTAL | - | 437.909 | 445.730 | 100,00% | 100,00% |
Moltes vegades hem sentit l’expressió el club és dels socis, però fent un cop d’ull al requadre em ve a
la memòria la frase al soci no se’l pot
enganyar, de l’expresident Núñez. Les dades econòmiques indiquen que el
soci no hi pinta gaire res, ni a can culer ni a qualsevol altre club d’elit en
general. Els ingressos generats pels socis i abonats no arriben al 12% del
total d’ingressos. Ara entenc també Joan Laporta quan volia eliminar algunes
seccions del club. Algunes generen escassos ingressos. Exceptuant el futbol,
l’import net de la xifra de negocis procedents de les competicions de la resta
de seccions no representen, en el seu conjunt, ni el 0,5% de tots els ingressos.
Què vull dir amb això? Avui el futbol clàssic, entès com una
manifestació romàntica de l’esport, ha quedat destruït. S’ha instaurat un
negoci professionalitzat. No ho dic jo, ho diuen les dades econòmiques. Quasi
bé el 74% de la facturació total prové de la comercialització, la publicitat, les
retransmissions i els drets televisius. Un clar signe que el futbol modern ha
quedat absorbit completament per les societats capitalistes, la compravenda
d’equips i jugadors, els contractes televisius milionaris, els preus abusius de
les entrades, la publicitat a les samarretes (sovint allunyada de l’ètica
esportiva com per exemple les cases d’apostes) o l’aparició de multimilionaris com el rus Roman Abramóvich
el 2003. Enrere queda aquella identitat popular dels clubs, encara que sentim
reiteradament que el club és dels socis.
Avui el futbol és pur espectacle i negoci, i al soci no se’l pot enganyar. Malgrat tot, continuaré gaudint del jogo bonito del Barça.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada