Cartells i espots del #25N: PP
Cartell
·
Globalment no fuig de la composició tradicional dels cartells electorals. Una
fotografia amb la cara de la candidata amb el lema de campanya sota la seva
fotografia. A diferència de Pere Navarro, la fotografia té només una extensió
de mitja pàgina i està situada a la part superior del cartell. En canvi, el
retrat del candidat socialista ocupa dos terços de l’espai i està ubicat més
aviat a la part inferior del cartell.
·
En contrast amb el cartell del PSC hi ha dos aspectes a remarcar. D’una banda, la
fotografia d’Alicia Sánchez Camacho està feta des d’una perspectiva més allunyada
que la de Pere Navarro. Aquest propòsit està estretament lligat amb els agressius
trets bucodentals de la candidata. De l’altra,
el lema està posicionat sobre el color corporatiu del PP (el PSC utilitza un
fons blanc). El color blau cel del partit afavoreix que el logotip pugui aparèixer
al cartell de forma natural sense considerar-se forçat. Per tant, dóna més facilitat
al votant desorientat a identificar el lema i el partit al qual pertany el
cartell.
·
Una anècdota: la senyera al logotip del PP. Mai anteriorment els populars
havien incorporat una senyera al seu logotip. I un altre detall, és la primera
campanya electoral que el Partit Popular de Catalunya canvia el nom per
anomenar-se Partit Popular Català. Aquestes dues modificacions al logotip van tenir
lloc després del congrés que celebraren a la primavera.
·
El lema Catalunya sí, España también té
un doble propòsit. En primer lloc, deixar clar l’hipotètic doble sentiment que
comparteix el PP quant a la qüestió nacional: l’espanyol i el català. Es pot
ser català i espanyol alhora. A més és una clara defensa d’una Catalunya dins una
Espanya unitària. En segon lloc, el lema és bilingüe per una raó estratègica
del vot. El PP representa el nacionalisme espanyol pur i dur, però al mateix
temps sap que ha de suavitzar el to per conservar aquells electors que podrien
optar per votar el PSC o Ciutadans. Des de la irrupció de C’s a les eleccions
al Parlament del 2006, els populars han exagerat exponencialment el bilingüisme
en els seus discursos, és a dir, han fet ús de la llengua castellana molt més
sovint. Una característica de Ciutadans és que han nascut amb aquest
bilingüisme i el PP l’ha hagut d’adaptar estratègicament.
·
El nom de la candidata figura al córner superior dret de la fotografia. Aquesta
decisió respon a una qüestió del grau de coneixement del candidat. CiU no va
emprar aquest recurs perquè Artur Mas ha estat candidat de la federació des de
les eleccions catalanes del 2003. De fet, és el polític més conegut per la
societat catalana. Alícia Sánchez Camacho és candidata del PP des dels comicis
al Parlament del 2010. Cal recordar que el candidat popular a les eleccions del
2006 encara era Josep Piqué. I en el cas d’ERC, les raons són pràcticament les
mateixes. Oriol Junqueras va ser elegit president del partit fa poc més d’un
any i es presenta per primera vegada a unes eleccions catalanes encapçalant la
llista republicana.
Espot
·
L’espot entén perfectament el tema sobre el qual gira aquesta campanya
electoral (el fet nacional) fidelitzant el paper que ha de seguir el PP.
·
La forma còmica en la qual s’ambienta l’espot no és casualitat. El vídeo
realitza un símil amb una sèrie de dibuixos animats. En certa manera el vídeo
busca ridiculitzar el debat sobiranista amb l’objectiu d’expressar el caràcter infantil
del nacionalisme català. És semblant a una sàtira política. Els colors blanc i
negre de l’espot ajuden a interpretar l’escenari fosc, terrorífic i totalitzant
d’una Catalunya independent.
·
El PP a Catalunya és una sucursal del nacionalisme espanyol i conservador de
Madrid. Té un discurs clarament d’atac directa contra el catalanisme en
general. Les instruccions que ha rebut des de Madrid per desenvolupar la
campanya de la por les ha aplicat com marcava el guió. La política-ficció que exposa
a l’espot descriu el pitjor dels escenaris possibles l’endemà de la
independència. Sap que el suport a la independència l’11 de setembre va deixar
de ser latent per convertir-se en un fet del tot visible.
·
El color blanc inicial del vídeo pren un significat diferent de l’espot
electoral del PSC, per exemple. Els populars pinten un fons blanc darrera una
bandera estelada i amb el text El primer
dia de la Independència de Catalunya per advertir el receptor del què pot
succeir en un hipotètic estat independent: el
malson de l’independentisme. Però bàsicament el color blanc és per transmetre
la idea que darrera del símbol independentista no hi ha res. És buit. Traduït
en el terreny polític: no hi ha fonament jurídic per separar-se d'Espanya.
·
Es posa de manifest l’actitud d’un nacionalisme ètnic del segle XIX. El PP ha
de posar en contradicció els catalans i catalanes que tenen un cognom d’arrel castellana
per fer-los dubtar sobre una suposada catalanització per part de l’administració
del nou estat independent. Bé, quelcom semblant, però a l’inversa, a les
declaracions del ministre Wer: espanyolitzar els alumnes catalans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada